חלב עיזים וספורט – תרומתו של חלב עיזים לפעילות גופנית

מאת: משק צוריאל

מחפשים את המשקה האולטימטיבי לשילוב עם פעילות גופנית? מה תגידו על חלב עזים?

עיזים הן אומנם חיות די ספורטיביות אשר רצות וקופצות בטבע אבל זו אינה הסיבה…
חלב עזים בהרכבו הטבעי נותן מענה לצרכים תזונתיים אשר נדרשים לביצוע פעילות גופנית. ניתן לצרוך אותו במגוון צורותיו – חלב עיזים, יוגורט עיזים, גבינת עיזים ועוד.

אילו ערכים תזונתיים נמצא בחלב עיזים שיתאימו לפילות גופנית?

  • חלב עזים הוא מקור מצוין לחלבוני קזאין ומי גבינה החיוניים לבניית השריר – מסת השריר שלנו בנויה מחלבונים. פעילות גופנית דורשת שמירה על מסת השריר ותחזוקה שוטפת שלו לצורך שמירה על הישגים ספורטיביים והתאוששות הנדרשת לגוף לאחר פעילות. שילוב של חלב עיזים ומוצריו בתזונה היומיומית יעזור לנו לספק לגוף את החלבונים הנדרשים לו למטרה זו.

חלב ויוגורט עיזיםבכוס (200 מ”ל ) של חלב עיזים מכיל כ- 7 גרם חלבון בכוס חלב (200 מ”ל ) , אחוז חלבון הדומה לזה המצוי בחלב פרה, אולם ייחודו נעוץ בהרכב המיוחד שלו שהופך אותו למתאים במיוחד במצבים של פעילות גופנית וספורטיבית.

חלב עיזים מכיל קזאין אשר הינו חלבון בעל ערך תזונתי גבוה, כלומר כזה המכיל רמות גבוהות של חומצות אמינו (יחידות המבנה הבסיסיות של כל החלבונים בטבע ובגוף האדם) חיוניות, אשר אינן מיוצרות בגופינו ואנו נדרשים לספק אותן דרך התזונה היומית שלנו. חומצות אמינו אלו נדרשות לגוף לצורך בנייה ושיקום של השריר לאחר כל ביצוע של פעילות גופנית. בנוסף בחלב עיזים ניתן למצוא גם חומצות אמינו חופשיות כאלו שאינן קשורות בתוך מבנה החלבון ולכן הן הנספגות מהר יותר בדם ומשם מגיעות במהירות לשריר המתאושש לאחר פעילות.

  • חלב עזים מכיל גם כמות גבוהה של חלבון מי גבינה , אשר הינו חלבון בעל מבנה קטן, הידוע בספיגתו המהירה לדם לאחר פעילות גופנית. הרכב חלבונים זה המצוי בחלב עיזים – הופך אותו לספק מעולה של חלבונים “ספורטיביים” במיוחד, הנדרשים לביצוע פעילות גופנית ושיקום הגוף לאחריה.
  • חלב עזים הינו בעל הרכב חלבונים ושומנים אשר תורם לריקון מהיר יותר מהקיבה – לכן מתאים במיוחד לפני ואחרי פעילות גופנית. במהלך פעילות גופנית ולאחריה , פעילות מערכת העיכול נעשית איטית וזאת לטובת מערכות אחרות הנדרשות לעבוד באופן אינטנסיבי בזמן האימון . האטה זו של מערכת העיכול גורמת לריקון איטי יותר של הקיבה ולתנועתיות איטית של המעי, דבר הגורם להרגשה של כובד ותחושת מלאות במידה ומזון שנאכל שוהה שם בסמוך לביצוע הפעילות.

הרכב החלבונים המיוחד של חלב העיזים יוצר בנוכחות חומצה חזקה (כמו החומצה המצויה בקיבה שלנו ) פתיתי גבן קטנים אשר קלים ומהירים יותר לעיכול וריקון בקיבה. השומן המצוי בחלב עיזים בנוי מטיפות שומן קטנות, מבנה כזה מאפשר פיזור והומוגניות טובה יותר שלהן בקיבה ומשפיע בהמשך גם על תהליכי עיכול השומן במערכת העיכול.

  • חלב עיזים מכין, באופן טבעי, יותר סידן – אשר הינו מינרל הידוע בהשפעתו על חיזוק העצם, וויסות לחץ הדם,  ושמירה על משקל והרכב גוף תקין. כל אילו הינם מדדי בריאות החשובים וחיוניים לכל מי שמבצע פעילות גופנית.

מחקרים חדשים מצביעים על כך שחלב יכול לשמש משקה ספורטיבי המתאים לצורכי ההתאוששות של הגוף לאחר פעילות. חלב עיזים אשר עשיר באופן טבעי בפחמימות ומלחים, יעיל בהחזרת נוזלים ומלחים אשר נדרשים לגוף להתאוששות לאחר פעילות גופנית.

חלב עיזים מספק חלבון, פחמימות, סידן ומלחים, בהרכב אידיאלי למזון הנדרש לביצוע פעילות גופנית והתאוששות ממנה.

מתי ואיך מומלץ לצרוך?

לחלב עיזים מדד גליקמי נמוך – כלומר הוא גורם לעליה הדרגתית של הסוכר בדם. אם נשלב חלב עיזים עם פחמימה אחרת בעלת מדד גליקמי גבוה כמו למשל דגני בוקר או פירות יבשים נקבל משקה ספורטיבי אידיאלי לחידוש מלאי הפחמימות והחלבון לאחר הפעילות.

עם חלב עיזים ניתן יכול לגוון את מוצרי החלב שאנחנו צורכים, מתאים כבסיס למשקה חלב, שייק פרי משקה חלבונים ואף שוקו, נהדר כתוספת לדגני בוקר עשירים בפחמימות או פשוט לשתייה סתם כך …

אז בפעם הבא שאתם קופצים לפעילות גופנית מה דעתכם על חלב עזים טבעי ומלא לפני הפעילות ולאחריה? חלב עיזים.

 

להדפסת קופון התנסות


לקריאה נוספת על סלט חלומי