יתרונות בצריכת חלב עיזים בהריון – הכול על הריון, תזונה ומוצרי חלב עיזים (גבינת עיזים)

מאת: משק צוריאל

ההיריון הנה התקופה הפיזיולוגית הנדרשת עבור יצירה, בנייה והתפתחות של התינוק שלכן. זה הזמן הנדרש כדי להעביר אליו את כל רכיבי התזונה שיתורגמו באמצעות קוקטייל הגנים שלנו ליצירה אחת יחידה ומיוחדת שאין עוד אף אחד בעולם השווה לה – התינוק שלכן.

לתזונת שלך האם ההרה השפעה מכריעה על התפתחות ובריאות העובר אך גם על בריאותך. תזונת האם היא מקור לאספקה של רכיבי תזונה שונים כמו חלבון, ויטמינים, מינרלים ועוד הנחוצים לבנייה, התפתחות של העובר, כמו גם לשמירה על תקינות ההיריון כמו כמות האנרגיה והפחמימות.

תיאוריות חדשות אף מוכיחות כי לתזונת האם במהלך ההיריון תהייה השפעה מכריעה גם על סיכון להתפתחות מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד גם בחייו המבוגרים של הצאצא. כלומר, ההיריון הוא חלון הזדמנויות תזונתי להשפיע על האם, העובר הילוד והמשפחה החדשה שלך בהמשך.

צריכת חלב עיזים ומוצריו (כגון: גבינת עיזים, יוגורט עיזים וכו…) במהלך ההיריון הנם מקור תזונתי מצויין לרכיבים חיוניים לעובר ולאם כמו גם בעלי השפעות שונות על מערכת העיכול, מערכת החיסון ועוד. כיצד משתלבים חלב עיזים ומוצריו בתפריט הנכון שלך – האישה ההרה:

הריון וסידן

סידן הינו מינרל היודע בחיוניותו לבריאותך שכן נחוץ לבנייה ושמירה בריאות ותפקוד מערכת השלד העצם והשיניים שלך. כמינרל הוא מגיע ממקורות מזון שונים העשירים בסידן בתזונה שלך. בהריון הוא נחוץ לך כמובן גם לבנייה של מערכת העצם העוברית . סידן עובר מהמאגרים שלך- האם אל העובר בזמן ההיריון בהתאם לצרכים שלו בשלבים השונים של ההיריון.

חלב ויוגורט עיזיםעד שבוע 20 נדרשות לעובר כמויות קטנות של כ- 50 מ”ג סידן ליום העולות משמעותית לאחר שבוע 35 אז מבצע העובר פעילות אינטנסיבית “בונה עצם” וזקוק כבר ליותר מ- 300 מ”ג לסידן ליום .
לגבי מעבר הסידן העובר יהיה אורח מועדף כך שבדרך כלל דרישתו תבוא לעיתים גם על חשבון האם כלומר באמצעות המאגרים שלך. ולכן כדי לשמור על יחסי עצם טובים בין האם והעובר יודע הגוף לשפר את ספיגת הסידן מהמזון בזמן ההיריון . אך כמובן שעלייך לצרוך את הכמות היומית המומלצת של סידן לך בזמן ההיריון.

בזמן ההיריון את זקוקה ל- 1000 מ”ג סידן. מזונות שיכולים לתרום לך סידן הינם: חלב, מוצרי חלב רצוי רזים, דגים הנאכלים על העצמות כמו סרדינים, ירקות ירוקים ופירות מיובשים, קטניות, שומשום טחון וטחינה, שקדים ואף מעט גם במים שאת שותה.

המלצה תזונתית:
חלב עיזים מכיל באופן טבעי כמות גבוהה של סידן. הסידן שמקורו בחלב עיזים עצמו נספג באופן מיטבי. מחקרים מצאו כי ספיגת הסידן בחלב עיזים יעילה במיוחד.

1 כוס (200 מ”ל )חלב עיזים מספקת 220 מ”ג סידן המהווים 22% מהקצובה היומית לסידן בהריון
1 גביע (150 מ”ל) יוגורט עיזים מספק 165 מ”ג סידן המהווים 16% מהקצובה היומית לסידן בהריון

הריון סידן ולחץ דם

כיום ידוע כי לסידן תפקידים נוספים בזמן ההיריון . לסידן תפקיד אפשרי בשמירה ומניעת עליית לחץ דם. אצל נשים רבות מתרחשת בזמן ההיריון עליה מסוימת בלחץ הדם, הקשורה בעליה בנפח הדם ובמשקל. במצבים מסוימים עליה מוגברת בלחץ דם בזמן ההיריון יכולה לעלות את הסיכון לחלבון בשתן, בצקות ואף רעלת הריון.

שמירה שלך על עליה תקינה במשקל, פעילות גופנית מתונה, אכילה מרובה של ירקות, הפחתה בכמות המלח במזון (תיבול במלח, אבקות מרק ורוטב סויה להמלחה, מזונות מומלחים, חטיפים, פיצוחים) וכן שמירה על צריכת סידן ממוצרי חלב רזים הן המלצות חשובות לך לשמירה על לחץ דם תקין בהיריון.

המלצה תזונתית: חלב ויוגורט עיזים הינו מקור עשיר בסידן ודל בנתרן (מלח).

הריון וחלבון

האם ידעת ש- 10% עד 13% ממשקל העובר בלידתו הוא חלבון. חלבון הינו הרכיב הבונה את רקמות הגוף מהשיער העין ועד הלב והשריר. החלבון הנדרש ליצירת העובר שלך מגיע מהמאגרים שלך שמקורם ביום יום הם התזונה שלך.

לצורך הבנייה העוברית המופלאה הזו את זקוקה לתוספת של כ- 10גרם חלבון ביום, מעבר לכמות שנדרשה לך באופן רגיל. כלומר כ- 60 גרם חלבון ביום. נמצא כי צריכה של חלבונים מבשרים שונים, ביצים וממוצרי חלב קשורה לגדילה טובה של העובר. ההמלצה היא על צריכה של כ-3 מנות של מוצרי חלב רזים ביום כמקור לחלבון בעל איכות ביולוגית גבוהה. כלומר כאילו שהגוף יכול לנצל בצורה מיטבית לבניה של חלבונים חדשים.

המלצה תזונתית: חלב עיזים מהווה מקור מיטבי לחלבון
1 כוס (200 מ”ל) חלב עיזים מכילה 7 גרם חלבון המהווים יותר מ-10% מהקצובה היומית לחלבון בהריון.

כמו כן, החלבון המצוי בחלב עיזים הינו בעל ערך תזונתי גבוה. המבנה וההרכב של חלבון חלב העיזים הינו בעל יכולת עיכול גבוהה שתורמת לניצול מיטבי. כמו כן חלב עיזים מכיל חומצות אמינו חיוניות (רכיב חלבוני בסיסי), חומצות אילו אינן מיוצרות בגוף וחייבות להגיע באופן קבוע מתזונת האם לצרוך בניית של חלבונים.

הריון ומערכת העיכול

אולי את כמו נשים רבות בהריון מרגישה שמערכת העיכול שלך כבר לא משהו.
יותר עצלנית פחות מסודרת ובעקר סרבנית. הסיבות לכך קשורות בשינויים המתחוללים במהלך ההיריון:

  1. הורמונים בהריון גורמים לתנועת המעיים שלך להיות איטית יותר. יש בכך גם יתרון שכן הדבר מאפשר למעי לספוג יותר טוב מזון ונוזלים המצויים בו ודרושים לך ולעובר שלך.
  2. לחץ הרחם הגדלה על מערכת העיכול
  3. תוספי ברזל שאת נוטלת יכולים גם הם לגרום לשינויים בפעילות מערכת העיכול

מה ניתן לעשות? תזונה ואורח חיים פעיל יכולים למנוע ולהקל על מערכת העיכול העצורה שלך.

• אל תתאפקי
• הקפידי על פעילות גופנית יומית (לא חייב ספורטיבית)
• הקפידי על שתייה מרובה לפחות 10 כוסות
• אכלי ארוחות מסודרות
• הרבי באכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים: ירקות ופירות טריים, דגנים ודגני בוקר מלאים, ועוד
• היעזרי במזונות “ידידותיים” למערכת העיכול כמו מיצי פירות, שזיפים.

המלצה תזונתית: יוגורט עיזים הינו בעל הרכב של שומנים, חלבונים ופחמימות (לקטוז) היכולים לתרום לפעילות מערכת העיכול.

יוגורט עזים מכיל פחות לקטוז, שכן במהלך יצור היוגורט יש פירוק חלקי של הלקטוז המצוי בחלב. לקטוז, באם סוכר החלב אינו מתפרק במערכת העיכול הוא יכול לגרום לגזים, נפיחות וכאבי בטן.
המבנה וההרכב של חלבון חלב העיזים הינו בעל יכולת עיכול גבוהה שתורמת לניצול מיטבי. כתוצאה מכך, נותרות פחות שאריות של חלבון במערכת העיכול, שאריות שיכולות לגרום לאי נוחות דוגמת גזים וכו’.

גם הרכב השומנים בחלב עיזים קל יותר לפירוק. הרכב ייחודי זה של החלבון, הלקטוז והשומן יוצר שילוב שתורם לעיכול יעיל וקל יותר, דבר שיכול להתאים ולהקל על מערכת העיכול בזמן ההיריון.

הריון ומשקל

אם אמרו לך שבהריון אוכלים בשביל שניים אז הם טעו אלא אם את רוצה לשקול פי שניים.
ההיריון שלך הינו תהליך יוצר חיים, מיוחד, נפלא ומופלא ואכן הוא דורש תוספת אנרגיה לצורך גיוס הגוף ליצירה ובנייה חדשה של העובר המתפתח בבטנך.

מהי תוספת האנרגיה ממזון הנדרשת לך עבור עבודה חיים זו?

  • בשליש הראשון אין צורך בתוספת אנרגיה יש להקפיד על תזונה מאוזנת העשירה בחלבון, ובחומצה פולית.
  • בשליש השני כבר מגיעה לך תוספת של 300 קלוריות ליום שחשוב למלא בהם את דרישות העולות לחלבון ,סידן וברזל.
  • בשליש השלישי יש לך תוספת של כ- 450 קלוריות ליום קק”ל עם תשומת לב מיוחדת לחלבון, סידן ואומגה 3 .

איך בוחרים את התוספת המומלצת? מחפשים איכות תזונתית כלומר כזו שבכל קלוריה יהיה גם שפע של רכיבים תזונתיים נוספים הנחוצים לך כמו יותר חלבון, סידן סיבים תזונתיים ועוד. ירקות יוסיפו לך שפע של ויטמינים (ויטמין C, ביטא קרוטן), מינרלים וסיבים תזונתיים, ללא כל השקעה קלורית.
בחלבוני בשר רזים וקטניות כדאי להשקיע כדי לקבל חלבון וברזל בלי הרבה קלוריות, שומן וכולסטרול.

המלצה תזונתית: חלב עיזים ומוצריו הם מזונות בעלי איכות תזונתית גבוהה.

1 כוס (200 מ”ל) חלב עיזים המספקת כ- 120 קלוריות בלבד הינה מקור תזונתי ליותר מ-20% מהקצובה היומית לסידן, יותר מ-10% מהקצובה היומית לחלבון, מקור לוויטמין B2, A וכן לרכיבים ביואקטיביים שונים כמו טאורין, חומצות גרעין ועוד.

הריון ובחילות

את מצטרפת ל- 80% מהנשים ההרות הסובלות מבחילות בעקר בשליש הראשון של ההיריון.
תיאוריות שונות מנסות לקשור תופעה זו בהורמונים המציפים אותך בשליש זה והצורך להתמקד בשליש זה בעקר בגדילה טובה של השליה . באופן פרדוקסלי ירידה בכמות המזון שאת אוכלת כתוצאה מבחילות ההיריון מייעלת את הפניית רכיבי התזונה לטובת השליה.

מה את יכולה לעשות כדי להרגיש קצת יותר טוב עם האוכל:

  • אם לא הכמות אז האיכות – כלומר לעשות מאמץ במעט שאפשר, לאכול מזון עשיר בחלבון ובפחמימות מורכבות ודל בשומן .
  • כל פעם קצת – לאכול ארוחות קטנות בנפח קטן לעתים קרובות
  • בלי טעם ובלי ריח – מזון בעל טעם וריח ניטרליים יעזור לך לא להגביר את תחושת הבחילה.
  • גינגר ולימון – נמצא כי טעמים חמצמצים נסבלים יותר בזמן בחילת הריון כמו כן נמצא כי ג’ינגר מכיל רכיבים ייחודיים המשפיעים על מערכת העיכול ומפחיתים את הבחילה . מי טוניק המכילים כינין וג’ינגר אייל הם משקאות מתאימים במיוחד לבחילות ההיריון שלך.
  • הכי חשוב שתייה – גם אם את לא מצליחה לאכול כלום אל תוותרי על שתייה. התייבשות היא סכנה אמיתית .
  • קר וקל -בחרי מזון קר וקל לעיכול כמו יוגורט, פירות כמו תפוח עץ ובננה וכמובן צנימים וקרקרים.
  • סבלנות – כי זה בדרך כלל תמיד עובר.

הריון רעב ונפילות סוכר

אם לפעמים את מרגישה ככה סתם באמצע היום חולשה, עייפות ורעב. זה הגוף שלך שמאותת לך.
שמירה על רמת סוכר קבועה במשך היום מומלצת בזמן ההיריון. לכן ממליצים לך לאכול לאורך היום על ארוחות ביניים קטנות בין הארוחות.

מה צריכה להכיל ארוחה ביניים כזו:

פחמימות המעלות את רמת הסוכר ותורמות בכך אנרגיה. פחמימות בעלות מדד גליקמי נמוך בינוני כלומר כאילו המעלות את רמת הסוכר שלך בהדרגה דבר שעוזר לך למשוך בלי נפילה של סוכר עד הארוחה הבאה. ולא סתם פחמימה אלא כזו התורמת בדרך גם סידן, סיבים , ויטמינים ומינרלים ודברים טובים נוספים בשבילך ובשביל העובר. את בטח דואגת שזו דרך בטוחה להכפיל את כמות הקלוריות שלך. לכן בחרי בפחמימות הארוזות במנות קטנות ואישיות שאינן שמנות או עשירות מדי בקלוריות ופזרי אותן בשכל בין הארוחות כמו : יוגורטים ומשקאות יוגורט רזים ומופחתי בסוכר, פירות, חטיפי דגנים, קרקרים דלי שומן. בקיצור קטן אנרגטי וחכם.

המלצה תזונתית: יוגורט עיזים הינו בעל מדד גליקמי נמוך כלומר מעלה בהדרגה את רמות הסוכר.

שילוב של יוגורט עיזים טבעי עם מעט גרנולה או יוגורט עיזים עם פרי מתאים כארוחת ביניים השומרת גם על רמות הסוכר האנרגיה בין הארוחות אך תורמת גם להעשרת התפריט בסידן וחלבון

היריון ומערכת החיסון

מערכת החיסון האימהית נחלשת במהלך הטרימסטר הראשון והאחרון, דבר שהופך את האם לרגישה יותר בפני הדבקות של חיידקים ווירוסים. זיהומים שונים שיכולים לפגוע באם ישפיעו גם על סיכון להפלות, לידות מוקדמות ונזקים התפתחותיים בעובר.

מכאן, ההמלצות הקיימות בהריון להימנעות ממזונות שקיים בהם סיכון גבוה יותר להיחשפות למזהמים חיידקיים ווירליים כמו בשרים ודגים נאים, ביצים וקינוחים על בסיס ביצים שלא עבור חימום, גבינות שאינן מפוסטרות ועוד.

לתזונה נכונה, שינה ופעילות גופנית יכולת תמיכה במערכת החיסון האימהית במהלך ההיריון.

המלצה תזונתית:
למזונות שונים יכולת להעביר גורמי חיסון פעילים לאדם. במחקרים שונים נמצא כי חלב עיזים העלה את כמות הנוגדנים בגוף כנגד וירוסים שונים כמו הרפס ועוד, כמו כן גם העלה יצור של גורמי חיסון בגוף. השפעות אילו נצפו בצריכה של חלב עיזים מפוסטר (חלב עיזים שאינו מפוסטר אסור לצריכה) אך לא בחלב פרה מפוסטר.

לסיכום, אין צורך לחשוש מצריכת חלב עיזים בהריון, נהפוך הוא, בצריכת חלב עיזים בהריון גלומים יתרונות רבים, כגון: מקור מצויין לסידן לחלבונים וויטמינים חיוניים (A, B2), הורדת לחץ הדם, הסדרת מערכת העיכול, איכות תזונתית גבוהה, שמירה על רמות הסוכר (מתאים לנשים הסובלות מסרכת הריון), חיזוק מערכת החיסון ועוד. אך כמובן שיש לזכור כי ההמלצה הנה לצריכת חלב עיזים מפוסטר.

 

להדפסת קופון התנסות


לקריאה נוספת על סלט חלומי