עובדות על חלב עיזים

מאת: משק צוריאל

חלב עיזים שימש בעבר כמקור תזונה משמעותי באזור המזרח התיכון והמדבר, אולם, נראה כי בשל המודרניזציה המתפתחת נשכחה תרומתו המשמעותית כמקור תזונתי חשוב והיותו אחד מאבני היסוד בתזונה הים תיכונית, הידועה כתורמת לבריאות ואריכות ימים. בשורות הבאות נגיש לכם מספר עובדות בריאותיות על חלב עיזים ומוצריו (כגון גבינת עיזים, יוגורט עיזים ועוד), המבוססות על מחקרים מדעיים שנערכו בישראל ובעולם.

• חלב עיזים לפצעים בפה – ריפוי פצעים וייראלים באמצעות חלב עיזים, במיוחד בקרב תינוקות וילדים

במחקר שנערך בישראל על ידי המרכז הרפואי בילינסון, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל-אביב נחשפו תאים אנושיים הנגועים בווירוס הגורם לפצעים ממשפחת ההרפס לחלב עיזים במטרה לבדוק האם הוא משפיע על התרבות הווירוס או גורם להרס שלו. נמצא כי 60% מכמות הווירוס נהרס מחלב העיזים. עוד נמצא כי החומר הפעיל בחלב תוקף את הווירוס באופן שחוסם אותו מלעבור לתאים אחרים, וממית אותו. גם כאשר מדובר היה בחלב עיזים מפוסטר.

כמו כן, הסתבר באותו מחקר שחלב עיזים מעורר את המערכת החיסונית ונמצא כי חלב עיזים יכול לרפא פצעים בפה, אפטות ומחלות נגיפיות אחרות בחלל הפה. חלב עיזים מעורר את המערכת החיסונית. החוקרים חשפו לימפוציטים שהם תאי דם לבנים, של בני אדם לחלב עיזים ומצאו כי הוא גורם להם להפריש חומרים המשפיעים על המערכת החיסונית ומעורר אותה לפעילות.

• חלב עיזים תורם לעליה בספיגת הסידן

סידן הינו מינרל החיוני לבניית העצמות בקרב ילדים, ומניעת הידלדלות של העצמות (אוסטיאופורוזיס) בקרב מבוגרים. הוא מכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר חלב פרה. כוס חלב עיזים מספקת כ- 30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים. מנתונים של מחקרים ראשוניים חדשים עלה כי יעילות ספיגת הסידן טובה יותר בחלב עיזים לעומת חלב פרה. בנוסף, חלב עיזים הינו רכיב מומלץ בתזונה של נשים בהריון.

• חלב עיזים פועל נגד הידבקות מחיידקים העלולים לגרום לזיהומים ופגיעה עצבית

חלב ויוגורט עיזיםבמהלך מחקר חדש, שנערך במחלקה לביוכימיה באוניברסיטת אוסאקה שביפן, נבדק לראשונה ריכוז של רכיבים שומניים ייחודיים, הנקראים גנגליאוזידים, המצויים בסוגי חלב שונים. רכיבים שומניים אלו נבדקו בדגימות של חלב עיזים, חלב אם וחלב פרה ונבחנה יכולת השפעתם על נטרול פעילות הרעלנים, של חיידקים מזן ויבריו – כולירה ובוטולינום, העלולים לפגוע במערכות שונות בגוף כגון מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית וכתוצאה מכך לגרום לנזקים נוירולוגים קשים, אשר עשויים להביא לזיהום, הרעלה ובמקרים קשים אף לשיתוק ומוות. מניתוח תוצאות הבדיקות שנערכו, נמצא, כי חלב העיזים הינו היחיד בעל יכולת השפעה המנטרלת את חיידק הבוטלינום. מעבר לכך, חלב העיזים הראה יעילות של 100% בנטרול חיידק הויבריו כולירה, לעומת חלב האם שגילה יעילות של 93% בלבד.

• חלב עיזים נוח לעיכול והתהליך מושפע מהרכבו הייחודי

בזכות העובדה כי לחלב עיזים מבנה כדוריות שומן קטנות המכילות יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות מאשר בחלב פרה, מתנהל תהליך העיכול בצורה קלה יותר. הדבר יכול להשפיע על הרגשה טובה ועיכול נוח יותר, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות.

• חלב עיזים תורם לרכיבים החיוניים לגדילה ומהווה מקור מיטבי לחלבון

בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה תקינה של ילדים ובני נוער. בכל ארוחה ובכל תזונה מאוזנת חשוב לכלול מקור חלבוני ומוצרי חלב עיזים יכולים, כאמור, להוות גיוון טעים ובריא בבחירת מוצרי החלבון לארוחות השונות. חשוב לציין כי מחקרים מדעיים מצאו כי במקרים של אלרגיה לחלבון החלב, לא נמצאו הבדלים ברמות האלרגיה בחלב פרה מול חלב עיזים.

• מצוי גם במגוון מוצרי חלב דלי שומן ומומלץ גם לסובלים מהשמנה

מסתבר כי עד היום מוצרי חלב וגבינות עיזים היו ידועים כמזון אנין, אך גם בעלי ערך קלורי ואחוזי שומן גבוהים המהווים מקור דאגה לאנשים השומרים על תזונה בריאה. נכון להיום, המצב שונה וניתן למצוא מגוון מוצרי חלב עיזים בעלי כמות שומן נמוכה. הדבר מאפשר גם לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם, השמנה ובעלי גורמי סיכון למחלות לב להוסיף לתזונתם הקבועה, מגוון של מוצרים, כמו לדוגמא גבינות עיזים, בעלות 5% אחוזי שומן בלבד, יוגורטים המכילים כ- 3% אחוזי שומן ועוד מוצרים מחלב עיזים מגוונים ודלי שומן אחרים. לתזונה מגוונת במוצרי חלב דלי שומן, יחד עם העשרת התפריט בירקות ופירות וצריכת בשר עוף ודגים דלי שומן, ישנה חשיבות רבה בהשפעה על הפחתת ערכי לחץ דם.

המאמר פורסם באתר “בי וומן” http://www.bwoman.co.il/articles/news/ex/index.php/2010/05/16/507.html

 

להדפסת קופון התנסות